
Kérdések-válaszok
Kiből lehet
magántanuló?
Magántanuló bárki lehet - ez törvényben rögzített jog.
Sokan szakvélemény alapján kénytelenek
magántanulóként folytatni a tanulmányaikat, továbbá az élsportolók is
rendszerint otthon tanulnak. Egyre növekszik azon szülők száma is, akik a
hagyományos iskolai rendszerbe nem szeretnék vinni gyermekeiket, ezért
családias és holisztikus szemléletű
tanulócsoportokban képzelik el gyermekeik iskolás éveit.
Ki kérvényezheti a magántanulói státuszt, és ki dönt róla?
A szülő kérelme alapján az intézményvezető dönt, de ha úgy látja, hogy a magántanulói státusz tanulmányi szempontból hátrányos helyzetbe hozná a diákot, szakvéleményt kér a lakóhely szerint illetékes gyermekjóléti szolgálattól.
A magántanulóknak is van hallgatói jogviszonya?
A tanuló - beleértve a magántanulót is - az iskolával tanulói jogviszonyban áll.
Egy hagyományos általános iskolából áthozhatom a gyermekemet?
Bármikor csatlakozhat hozzánk olyan gyermek, aki az iskolát az állami rendszerben kezdte meg.
Hogyan kap jegyeket, aki magántanuló?
A szülői döntés alapján magántanulói státuszba kerülő diákok felkészüléséről a szülőknek kell gondoskodniuk. A magántanulóknak félévkor és év végén osztályozóvizsgát kell tenniük a tantárgyakból, alapesetben abban az iskolában, ahová korábban jártak - de kérhetnek független vizsgabizottságot is.
A szakvélemény alapján magántanulóvá váló diákok felkészítéséről ezzel szemben az iskola vagy valamilyen felkészítő intézmény gondoskodik.
A magántanulók után is jár családi pótlék és tankönyvtámogatás?
A magántanulói jogviszonynak semmilyen külön költsége nincs, sőt a magántanulót ugyanolyan juttatások illetik meg, mint azokat, akik iskolába járnak, legyen szó akár a családi pótlékról, akár a tankönyvtámogatásról.
Hogyan zajlik az iskolai vizsga?
Nem csak a magántanulók, hanem a jogszabályban meghatározottnál többet hiányzó tanulóknak is osztályozóvizsgát kell tenniük.
Az osztályozó vizsgák időpontjáról az iskola írásban értesíti a tanulót.
A tanuló érdemjegyeit és
osztályzatait az iskola állapítja meg, illetve az
iskola dönt arról, hogy a tanuló magasabb évfolyamba léphet-e. A tanuló döntése
alapján független vizsgabizottság előtt is számot adhat tudásáról, érdemjegyeit
ekkor a vizsgabizottság tanárai adják. A vizsgán a szülő is jelen lehet.
Az intézmény ugyan nem tud normatív támogatást igényelni azon tanulók után, akik szülői döntést követően kérték a magántanulói státuszba helyezést, de nem kérhetik el a felmerülő vizsgák költségeit, ezt az összeget az intézmény fenntartójának kell biztosítania.
Meddig lehet
beadni a magántanulói jogviszonnyal kapcsolatos kérvényt a körzetes iskolába?
Magyarországon tankötelezettség van, de iskolalátogatási kötelezettség nincs.
A magántanulói jogviszony indoklás nélkül választható.
Ha egy gyermek magántanulóként végzi tanulmányait, azt jelenti, hogy bár tanulói jogviszonya van egy iskolával, az iskolai tanórák kötelező látogatása alól fel van mentve, azaz nem kell iskolába járnia.
A tudásról viszont számot kell adni: minden félév végén tantárgyi vizsgákat kell tennie az iskolában, és bizonyítványt kell szereznie. A magántanuló gyermekek taníttatása tehát a szüleik felelőssége.
A magántanulói státusszal kapcsolatos kérelmet bármikor, akár év közben is
be lehet nyújtani az iskolákba.
Lesz a szülők számára nyitott foglalkozás, családi nap?
Már az első évtől lesz rá lehetőség, hogy a
gyermekek, a tanárok és a szülők közös programokon vegyenek részt. Havonta egy
külső helyszíni programot szervezünk a gyermekek számára, ahová a szülők is
elkísérhetnek bennünket.
Hogyan kapnak visszajelzést a szülők a gyermekek fejlődéséről?
Hat hetente tartunk szülői
kört, ahol számot adunk és beszélgetünk a gyermek fejlődéséről, a
tanulócsoport működéséről.
Hány csoporttársa lesz a gyerekemnek?
A mi tanulócsoportunk 5 fős, melyet terveink szerint bővíteni tudunk.
Minden évben új csoportot indítunk, de a csoportokat nem keverjük. Az elsős gyerekek elsősökkel fognak tanulni, a másodikosok másodikosokkal.
Mivel a szülői hozzájárulások fedezik a tanulócsoport működési költségeit (lakbér, rezsi, tanárok fizetése, eszközök, stb.), ezért a tanulócsoportok minimális létszámát általában meg szokták határozni.
A tanulócsoportokban a mindennapok során a gyerekek
nagyon hamar egymásra hangolódnak és mély, minőségi kapcsolatokat alakítanak ki
egymással és a pedagógusokkal is. Megosztják egymással az élményeiket,
megismerik egymást. Kevesebb gyermek van egy tanulócsoportban, mint egy
hagyományos iskolai osztályban, ezért tudnak egymásra figyelni és ők maguk is
több figyelmet kapnak.
Legfontosabb célunk a nyugodt, kiegyensúlyozott minőségi munka érdekében a diák-szülő-tanító hármas hatékony együttműködésének kialakítása, aminek alapja az empátiás odafordulás, az őszinteség, a kölcsönös tolerancia, a problémák feltárása és megoldása.
Az együtt eltöltött idő minősége, a szoros
kapcsolatok és a kellemes hangulat miatt a gyerekek családias környezetben
töltik a napjaikat.
Tanulni is fog valamit a gyermekem?
A tanulócsoportunk életében nem a tantárgyak, vagy a csengőszó határozzák meg a tanulási alkalmak kereteit, hanem az adott téma és a csoport érdeklődése.
A gyermekek tanulás iránti vágyát születésüktől kezdve a belső motivációjuk hajtja, mi ezt az erőt fogjuk ápolni és táplálni. Nem lesznek hagyományos iskolában megszokott tanórák.
A készségtantárgyak esetében arra törekszünk, hogy mindenkinek erősítsük a kompetenciáit és az átlagon felüli képességű gyermekeknek a délelőtti tanulási alkalmakon kívül a délutáni órákon további tanulási, gyakorlási, fejlődési lehetőséget is biztosítsunk.
Milyen tantárgyak vannak?
Nálunk nincsenek a hagyományos iskolában megszokott tanórák és tantárgyak.
Különböző témákon, projekteken keresztül
tervezzük meg a tanulási folyamatot. A kötelezően elsajátítandó
kerettantervi tudáson túl a gyakorlati tudás elsajátítására és a különböző kompetenciák
fejlesztésre koncentrálunk. A tantárgyak keretei nem korlátoznak bennünket, így
összefüggéseiben vizsgáljuk és éljük meg a dolgokat.
Milyen végzettségű szakembereket alkalmaznak?
A gyermekek korosztályához és tantárgyi igényeihez igazodva tanító és tanár végzettségű pedagógusokat alkalmazunk. A szakirányú végzettség megléte mellett viszont legalább annyira fontos számunkra, hogy az illető emberileg és erkölcsileg is kifogástalan legyen, valamint teljes mértékben azonosulni tudjon alapelveinkkel és elképzeléseinkkel.
Kiemelkedően fontos számukra az is, hogy csapatban gondolkodva, összedolgozva és ezzel a gyermekeknek jó példát mutatva nevelje a gyermekeket.
Mennyibe kerül az egész napos program?
Mivel a szülői hozzájárulások fedezik a
tanulócsoport működési költségeit (lakbér, rezsi, tanárok fizetése, eszközök,
stb.), ezért 50.000 Ft. közötti havi tandíjra kell számítani 10 hónapon
keresztül. A tanévünk minden év június 10-ig tart, de teljes június hónappal
fogadjuk a gyerekeket foglalkozásokra. Ezen kívül az alapítvány működésének
támogatására fél évente 50.000 FT.-ot kérünk a szülőktől befizetni.
Ez az összeg tartalmazza a rendszeres
kompetenciafelméréseket, az egyéni kompetenciafejlesztéseket, az idegennyelv
oktatást, a digitális eszközök használatát.

